Jak najít rovnováhu mezi časem stráveným u obrazovky pro zábavu a vzdělání?
Nastavení digitální rovnováhy je čím dál tím relevantnější otázka, ať se jedná o děti či dospělé. Jak si udržet rovnováhu, abychom nemuseli skončit v extrému nastolení digitálního detoxu čili digitální diety? Technologie nám mají sloužit, ne nás ovládat. A proto je musíme mít pod kontrolou a využívat je efektivně – pro zábavu, práci, vzdělávání.
V dnešním článku pro vás máme pár jednoduchých tipů, jak vyvažovat čas strávený dětmi u obrazovek. A také se podíváme na výsledky výzkumu, který provedla online škola angličtiny Novakid.
Volte správné digitální zážitky
Kolik času mají vůbec děti trávit u obrazovek? Každý rodič se nad tím jistě zamýšlí, ale nejspíš marně hledá přímočarou odpověď. Každé dítě je jiné, každá rodina funguje odlišně. A nakonec jsou to rodiče, kteří stanovují digitální rovnováhu v domácnosti.
Mezinárodní organizace UNICEF nedávno zveřejnila zprávu v rámci Growing up in a connected world, co se přímo věnuje vyrůstání dětí v online světě. Z ní vyplývá, že bychom se raději měli zaměřit na kvalitu času, který děti u obrazovek tráví – raději než na jeho omezování. Jednoduše řečeno, digitální zážitky by měly mít smysl. A vzdělání se mezi takové zážitky počítá, na tom se určitě všichni shodneme.
Rodiče by měli jít v první řadě příkladem a podporovat u dětí online aktivity, které budou, jak bylo již zmíněno, edukativní, ale také kreativní a podnítit v dětech fantazii, sebevyjádření, sounáležitost, propojí je s vrstevníky či rodinnými příslušníky.
Tipy na vyvážení času stráveného v online světě
Nakonec celý život je o hledání rovnováhy. Pokud ji pomůžeme dětem objevit v raném věku, určitě je to pozitivně vybaví do budoucna. A to platí i u technologií. Zakazovat přístup k internetu nepovede k úspěchu, ale jeho efektivní využívání dokáže napomoci k osobnímu rozvoji.
Zkoušejte vyvážit čas strávený u obrazovek jinými aktivitami, tady je pár tipů:
- Hrajte deskové hry: jedná se o výborný způsob, jak se zabavit coby celá rodina. K mání je celá řada her, klasických i nových. Staré dobré Člověče, nezlob se! nikdy nezklame a dá se hrát s dětmi už od 3 let. Hry založené na házení kostkou a posunování figurky podporují také strategické myšlení, kreativitu nebo paměť a sebevyjadřování.
- Zapojte děti do vaření: všichni rádi jíme a mlsáme, a proto společné vaření může být velice zábavnou aktivitou pro rodiče i dítě. Tato činnost se dá báječně propojit i s procvičováním anglických slovíček a frází.
- Vydejte se do přírody: léto je v plném proudu a nikde si člověk nevyčistí hlavu a nenačerpá energii lépe než v přírodě. Vyrazte na trasu podle turistických značek, naučte děti názvy stromů, pozorujte ptáčky. Nebo dětem uspořádejte dobrodružnou bojovku, určitě se bude jednat o ten zážitek z dětství, na který budou jednou rádi vzpomínat.
- Povzbuďte dětskou kreativitu: na rozvoj kreativity žádný univerzální návod neexistuje. Jedna věc je jasná – fantazii se meze nekladou! Vystřihujte papírové skládačky, vyrábějte sezónní dekorace, sbírejte kamínky a pomalujte je, vyrobte budku pro ptáčky, vytvořte originální razítka z brambor nebo skládejte stavebnice. Hlavní je se dobře pobavit!
Sportujte: s časem stráveným u obrazovek se pojí dlouhé nezdravé sezení. A proto je sport ideálním nástrojem, jak to napravit. Pokud už vaše dítko nenavštěvuje nějaký sportovní kroužek, především v létě se nabízí řada sportovních aktivit, se kterými začít. Ať už je to plavání, jízda na kole nebo na koni či kolektivní míčové hry. Nebo uspořádejte dětem venkovní soutěž, jejich kamarádi ze sousedství se jistě rádi přidají.
Co prozradil výzkum Novakid
Online škola Novakid provedla průzkum mezi 2 000 rodinami v 15 zemích světa, aby zjistila, jak děti z různých částí světa tráví čas u obrazovek. Zároveň odhalila i postoj rodičů vůči času strávenému s digitálními přístroji.
Průzkum proběhl v květnu roku 2022 a byl zaměřený na soukromé osoby s dětmi ve věku od 4 do 12 let napříč různými úrovněmi vzdělání, příjmu a povolání. Tento průzkum ukázal, že děti v téhle věkové kategorii tráví u obrazovek kolem 2 hodin týdně aktivitami souvisejícími se vzděláním. Ve Španělsku či Rumunsku jsou to 3 až 6 hodin týdně.
Rodiče, kteří si přejí, aby jejich dítě trávilo víc času studiem prostřednictvím gamifikačních aktivit online, představují přibližně ¼ z celkového počtu respondentů, nejvíce pak ze zemí Blízkého východu a severní Afriky (34 %), Indonésie (35 %) a České republiky (30 %).
Obecně se rodiny neobávají, že by jejich děti trávily vzdělávacími aktivitami u počítačů příliš mnoho času, i kdy existuje záměr ho snížit.
Podle výzkumu čeští studenti Novakid tráví studium angličtiny a s ním spojenými aktivitami ze 67 % maximálně dvě hodiny týdně. Kreslené pohádky či videa sleduje 1–2 hodin týdně 41 % dětí, 3–6 hodin pak 30 % dětí z uskutečněného výzkumu. Ten se také zabýval časem stráveným na sociálních sítích, koníčky, posloucháním hudby, audio knih či čtením e-knížek.
74 % českých, 68 % německých a 75 % jihokorejských rodičů dětem ve věku od 4 do 12 let nedovoluje vůbec používat sociální sítě. Největší zájem mezi dětmi je v edukativních a ne přímo vzdělávacích videích napříč všemi zkoumanými regiony.
O pozitivním vlivu gamifikace na dětskou motivaci učit se angličtinu jsme psali nedávno v článku Jak se efektivně naučit anglický jazyk? S virtuálním světem Magic Academy to jde snáze! Dále se v něm dočtete více o interním výzkumu Novakid, který škola uskutečnila od října roku 2021 do března 2022.
Jak řešíte čas strávený u obrazovek ve vaší domácnosti? Dovoluje dětem trávit čas u počítačů, aby se mohly učit nebo se věnovat svým digitálním koníčkům? Omezujete čas striktně na specifický počet?
Budeme rádi, když se podělíte o svoje názory či tipy s námi všemi v sekci komentářů níže!