Jak se efektivně učit a proč je opakování důležitá metoda učení angličtiny
Možná jste sledovali vaše dítě při online hodině angličtiny a divili se, proč se lektor zabývá stejným tématem neustále dokola. Proč pořád dokola opakují to samé? Nenudí se moje dítě neustálým opakování? Jedná se o efektivní metodu učení? Nemělo by se raději učit nová slovíčka a anglické fráze v každé lekci? Jistě, čím více nových slov a nových gramatických struktur, tím lépe. To by byl nejlepší, nejrychlejší a nejzábavnější způsob, jak se učit v ideálním světě. Bohužel, ale tak efektivní metoda učení angličtiny nefunguje. Ne nadarmo se říká: „Opakování je matka moudrosti.“
V následujícím článku se dozvíte, jak se nejlépe a efektivně učit a proč je opakování časem osvědčená metoda učení.
Proč je opakování zásadní metoda učení?
Věděli jste, že při učení druhého jazyka v mozku dochází k fyzickým změnám? Naše celé tělo se skládá z buněk a neurony jsou stejné buňky, avšak jsou zodpovědné za operace s pamětí či vědomím. Aktivita neuronů souvisí s příchozími informacemi, včetně s jejich shromažďováním, ukládáním, zpracování a přenosem.
Nás mozek tvoří asi 65 miliard neuronů a v raném věku bývá srovnáván s měkkou plastelínou. Když není dostatečně stimulovaný, stejně jako plastelína ztvrdne. Odtud vychází neuroplasticita. Ukázalo se totiž, že názory o neměnnosti struktury mozku, jsou zastaralé. Díky správnému vnitřnímu nastavení, fyzické aktivitě, tréninku paměti a opakování náš mozek obnovuje a regeneruje neurony. Ano, přispívá k tomu jedna z nejdůležitějších metod učení – opakování. Mozek vytváří nové nervové cesty ke zpracování a ukládání informací v novém jazyce. Vědci dál objevili, že se tyto nové nervové dráhy stávají silnějšími a silnějšími, když je nový koncept opakován. Stejným způsobem nervové dráhy časem slábnou, pokud není nová myšlenka posilována.
Opakování přispívá k sebevědomí
Podle Veraniky Chyzhové, odbornice Novakid na digitální učení, je opakování je efektivní metodou učení také proto, že si student buduje sebevědomí – což je při studiu cizího jazyka skutečně podstatné. Sebevědomí a důvěra ve své vlastní schopnosti se opakováním zvyšuje.
Ne vždy mají studenti angličtiny dostatek možností, aby si procvičili cizí jazyk, kterému se učí v kurzu či ve škole. Studenti se často svěřují, že dokážou porozumět vyprávění rodilého mluvčího, ale jakmile přijde řada na ně, aby na konverzaci navázali, jako by strnuli. A to se pojí k nedostatečné sebedůvěře ve vlastní mluvený projev. Je to však naprosto logické. Jak může student cítit, že je schopný udělat dobře něco, co předtím ještě nedělal nebo to neměl možnost dostatečně procvičit? Žák se může rychle cítit ohromen pod návalem gramatických souvislostí a při zvažování, jaký vhodný slovní obrat použít… obzvlášť když ho sledují další lidé.
Biflování není to samé jako efektivní opakování naučených znalostí. To je jedním z důvodů, proč lektoři a lektorky na Novakid používají metodu učení, kdy se studenty opakují předchozí znalosti spolu s učením nových.
Studenti mají během studia obvykle přístup ke dvěma typům slovní zásoby: aktivní a pasivní. Aktivní slovní zásobu tvoří slova, kterým rozumí a používají je ke komunikaci. Pasivní slovní zásoba se skládá ze slovíček, jimž také rozumí, ale zatím je nepoužívají.
Jak výmluvně pronesl lingvista David Wilkins: “Bez gramatiky se dá sdělit velmi málo, ale bez slovní zásoby se nedá sdělit nic.”
Pasivní slovní zásoba se stane aktivní právě díky opakování. Jak říká Veraniky Chyzhové, odbornice Novakid na digitální učení:
“Opakování je jednou z nejstarších a nejpoužívanějších strategií učení, a to z dobrého důvodu: funguje to! Pomocí opakování se studenti naučí porozumět jazyku a mluvit jím sebejistě a plynule.”
John Wooden alias Wizard of Westwood, americký basketbalový trenér shrnul principy opakování, když hovořil o osmi pravidlech učení:
“Osm pravidel učení tvoří vysvětlení, předvedení, napodobení, opakování, opakování, opakování, opakování, opakování.”
Zábavné způsoby opakování
Aktivity opakování nemusí být při studiu jazyka vůbec nudné, právě naopak. Novakid věnuje obrovskou pozornost tomu, aby se děti učily efektivně prostřednictvím opakování a aktivit, které jsou pro ně zábavné! Nejedná se tedy o žádné biflování a monotónní opakování, protože pokud se mají nové informace zapamatovat dlouhodobě, je nutné používat všestranné formy opakování.
V online hodinách na Novakid se proto používají různé techniky, kdy děti poslouchají příběhy na specifické téma, čímž lépe pochopí anglická slovíčka a fráze v kontextu. Metody učení s opakováním dále zahrnují aktivity, jako jsou zajímavé konverzace, zpívání písniček, interaktivní činnosti, pokládání hádanek, čtení zajímavých příběhů v anglickém jazyce či hraní her.
Opakování coby metoda učení na doma
Tuto metodu učení můžete snadno začlenit do hravých aktivit doma. Celá rodina se může pobavit, zatímco si děti procvičují slovíčka a fráze, výslovnost či poslech.
Paměťové karty
Pexeso nebo jiné paměťové karty baví snad všechny malé děti. Kupte si tematické kartičky nebo si vyrobte doma svoje vlastní. S pexesem můžete cílit na rozličné kategorie jako barvy, zvířátka, čísla nebo předměty každodenní potřeby.
Aplikace
Dalším skvělým nástrojem pro opakování slovíček, aby dětem uvízly v paměti, jsou mobilní aplikace. Tato moderní metoda učení se ukázala jako velice vhodná, když hledáte způsob, jak se efektivně učit cizí jazyk. Za vyzkoušení stojí Duolingo, Memrise a samozřejmě naše vlastní aplikace Novakid.
Písničky a říkadla
Texty písniček a říkanek jsou geniálním prostředkem pro zapamatování nových slovíček. Nejlépe, když se děti pustí i do tance, a zapojí tak více smyslů najednou, což podporuje procest učení.
Proč to nevyzkoušet hned teď?! Zazpívejte si hit Banana Fish Pizza s Tomášem, který nedávno získal titul Novakid Brand Ambassador.
Žádné související příspěvky