Už jste zaslechli výraz Generace Alfa? Označuje se jím generace lidí narozených po roce 2010, která se už zrodila do světa dotykových obrazovek. Patří vaše děti také do této generace? Dnešní článek vám přiblíží výsledky výzkumu, který nedávno proběhl právě o této mladičké generaci.
Generace Alfa a data z rozsáhlé studie z roku 2021
Data shromáždil institut pro výzkum trhu GWI v loňském roce, kdy provedl online studii
s 19 240 uživateli internetu ve věku od 8 do 15 let. Průzkum proběhl v 16 zemích: Austrálie, Brazílie, Kanada, Čína, Francie, Německo, Itálie, Jihoafrická republika, Malajsie, Mexiko, Polsko, Španělsko, Švédsko, Turecko, Velká Británie a USA.
Cílem studie bylo nahlédnout na Generaci Alfa, generaci příštích spotřebitelů. Je nutné poznamenat, že rozšíření internetu se ve výše uvedených zemích značně liší (od nejvyššího, které činí asi 90 %, po nejnižších 60 %). A proto může demografické složení online populace vypadat velice odlišně na každém ze zkoumaných trhů.
Jaké jsou charakteristické rysy Generace Alfa?
Určitě jste zaslechli výraz mileniálové, tedy Generace Y či iGen, který se prvně objevil v roce 1993. Tato generace následovala Generaci X a Generaci MTV. Po ní nastoupila Generace Y a Generace Z (lidé narození mezi lety 1997 a 2010).
Zrozenci Generace Alfa už od malička vyrůstají s nejmodernějšími technologiemi, dalo by se s nadsázkou říci, že se s mobilem v ruce už narodili. Do této generace se počítají děti narozené od roku 2010 až do roku 2025.
Každodenní součástí jejich života jsou výše uvedené všudypřítomné bezdotykové displeje, mobilní zařízení, laptopy, chytré telefony, aplikace a samozřejmě Google nebo streamovací technologie či sociální sítě. Dotykové obrazovky dokonale ovládají a mobil vlastní často už na prvním stupni základní školy.
Život v digitálním prostředí a touha po pozitivním obsahu
Jak uvádí mezinárodní studie institutu GWI Generace Alfa nejraději sleduje filmy, televizi a podcasty. Právě sledování filmů a televize je nejoblíbenější aktivitou Generace Alfa, nejraději se jí věnuje během víkendu, podle průzkumu celých 59 %. Dokonce i po pandemických omezeních se jedná o mocně oblíbenou činnost dospívajících. U dětí ve věku od 8 do 11 let vede čas strávený s domácími mazlíčky (70 %), následují filmy.
Děti Generace Alfa rády koukají na filmy a pořady se zaměřením na hudbu. Pokud je v obsahu začleněné hudba, je pro ně pořad či film atraktivnější. Rády zpívají a tančí. Vybírají si však obsah, který je optimistický a pozitivní. Preferují prostě příspěvky, co šíří dobrou náladu. Nejvíce dávají přednost komediím, kresleným a animovaným seriálům. Není proto divu, že streamovací služby jako Disney+ zaznamenaly 13% nárůst ve sledovanosti touto generací. Kromě toho polovina teenagerů ve věku od 12 do 15 let tvrdí, že sleduje mnoho různých typů televizních show, filmů a tím ovlivňují, jaké předplatné domácnosti volí.
A v náročném pandemické období mohly děti zůstat v kontaktu a vzdělávat se právě díky internetu. Kromě chytrých telefonů používají dále konzole a tablety.
Kontrola rodičů a ochrana soukromí
S časem, které děti Generace Alfa tráví v online prostředí, se logicky pojí i kontrola rodičů nad jeho délkou a sledovaném obsahu. Ta se značně liší v závislosti na věku dítěte. Rodiče dětí ve věku od 8 do 11 let využívají z 51 % zdroje na kontrolu, u teenagerů je to už jen 39 %. Také filtrování potenciálně škodlivého obsahu se rodiče věnovali v uplynulém roce více. Omezení se týkají jak obsahu tak časových limitů.
Pohled na svět Generace Alfa skrz Tik Tok
Sociální sítě už dávno vzaly svět útokem a od roku 2021 převzal štafetu Tik Tok. Mezi mládeží od 13 do 15 let je nejoblíbenější, následuje Instagram, Facebook, WhatsApp, Snapchat a Twitter. Stejně jako dospělí je dospívající používají k udržování nebo navazování kontaktů, výměně nápadů, čtení zpráv a získávání informací. Znovu se především zajímají o pozitivní a vtipné příspěvky, meme a hudbu. Nechybí zájem o poslední trendy, filmy nebo hudební pořady či následování populárních osobností a celebrit.
Výzkum ukázal, že v roce 2020 byla sociální média pátou nejoblíbenější mimoškolní zábavou a o příčku výš postoupily během víkendu. V roce 2021 obliba opět o stupínek vzrostla.
Tik Tokeři více využívají platformy k vyhledávání zábavného a autentického obsahu, méně je zajímá názor ostatních na jejich profil nebo jak vypadají. Britská studie potvrdila, že řada mladých lidí upřednostňuje kanál YouTube, kde obsah vytvářejí skuteční běžní lidé.
Gen Alfa a přístup k penězům
Světová finanční situace je poněkud napjatá a mnozí musí šetřit kvůli inflaci. Rodiče využívají nových finančních nástrojů, jak poučit děti o penězích. Asi třetina teenagerů má přístup k bankovnímu účtu. Nejvíce ve Švédsku (74 %) a v Itálii pak podstatně méně (9 %). Aplikace a předplacená karta Go Henry si klade za cíl inspirovat děti vidinou celoživotního finančního blahobytu, dát jim šanci vydělat, spořit, utrácet a investovat – to vše pod bedlivým dohledem rodičů. V USA je mladší generace připravena požádat o radu ohledně investování, akcií a kryptoměn.
Gaming a fenomén jménem metaverse
Přestože se děti vrací k fyzickým aktivitám, tráví mnohem víc času ve virtuálním světě než většina z nás v jejich věku. Gaming dominuje jejich digitálnímu životu. Více než čtvrtina dětí z průzkumu (kromě Číny) hraje digitální hry pravidelně. Hlavně u dětí ve věku od 8 do 11 let, které ještě často nevlastní chytré telefony, převládají herní konzole. Zájem projevují hlavně o kreativní hry. Favority jsou Minecraft a Roblox. Baví je především, když si mohou hrát společně a vytvářet si nové přátele. Více než polovina si se svými přáteli během samotné hry povídá.
Online vzdělávání Generace Alfa
Digitální svět má samozřejmě obrovský vliv na vzdělávání Generace Alfa. Interaktivní a virtuální zážitky pro ně velmi často nejsou ničím novým. Díky moderním metodám, jako je gamifikace, se učení stalo zábavou a dobrodružstvím. Virtuální prohlídky, hudební videa a hravé interaktivní nástroje děti baví, a proto přirozeněji proniknou do předmětu, jakým je třeba anglický jazyk.
Online škola angličtiny Novakid vyvinula a používá moderní online výukové prostředí pro studenty od 4 do 12 let, kde se děti cítí vesele, svobodně a uvolněně. Interakce s učiteli a učitelkami, kteří jsou rodilí mluvčí, je hravá a snadná. Lektoři jsou pečlivě vybíráni a všichni procházejí víceúrovňovým výběrovým řízením. Musí splňovat kritéria, jako jsou mezinárodní certifikáty, praxe a odborná schopnost pracovat s dětmi a samozřejmě jim nesmí chybět nadšení pro práci s dětmi a výrazná emoční inteligence. Neváhejte svěřit vaše dítě do odborných rukou našich učitelů a učitelek a vyzkoušet online lekci. Je naprosto plnohodnotná a zdarma!