Jak se moje dítě nejlépe naučí anglicky? Jak a kdy začít s angličtinou? Takové otázky si pokládá každý moderní rodič, který si uvědomuje důležitost znalosti anglického jazyka. A proto se v posledních letech zvyšuje zájem o výuku cizích jazyků v raném věku. Pokud dítě přirozeně nevyrůstá v bilingvním prostředí, jsou to právě rodiče, kteří určují, kdy a jak se dítě nejlépe naučí anglicky. Řešení se odvíjí od finančních a časových možností rodičů. Dítě se buď může začít učit anglicky až po nástupu na základní školu, většinou až od třetí třídy. Nebo v mateřské školce v odpoledním anglickém kroužku, pakliže rodiče nezvolí soukromou česko-anglickou školku. V neposlední řadě navštěvuje on-line lekce či privátní hodiny. Na to, kdy se nejlépe naučit anglicky, existují protichůdné názory. Podívejme se, co tvrdí odborníci na základě svých výzkumů.
Existuje ideální věk, kdy se začít učit anglicky?
Na učení cizího jazyka není nikdy pozdě, především, když nám nechybí potřebné nadšení a motivace. Odborná debata, jak a kdy začít s angličtinou probíhá celá desetiletí. Studie zdůraznily výhody začátku studia cizího jazyka v raném předškolním věku a naznačily, že dvojjazyčná schopnost může poskytnout dlouhodobé kognitivní výhody a akademické výsledky. Věk od 5 do 8 let lze považovat za citlivé a rozhodující období pro získání základních znalostí druhého jazyka, ale i pro rozvoj a stimulaci percepčně-motorických dovedností. Velmi mladí studenti jsou nadšení a aktivní, naopak však méně nervózní a nemají takové zábrany jako starší studenti.
Důležité faktory pro efektivní studium angličtiny
Samozřejmě samotný nízký věk není zárukou úspěchu. Faktorů, které mají na zdárné učení angličtiny vliv, je celá řada – ať je to forma výuky, její kvalita či pravidelnost a množství času věnovaného učení. Volba vhodného vzdělávacího modelu tedy hraje obrovskou roli. Děti se nejsnáze učí anglicky v hravém a uvolněném prostředí. Objevování a hraní her je efektivní způsob, jak pro učení angličtiny vytvořit optimální podmínky. Dále děti motivují, protože lekce nejsou monotónní, naopak zábavné, což udrží jejich pozornost a zájem o jazyk. Výzkum potvrdil, že aktivní zapojení dětí do hry vede k jejich motivaci a rozvoji mluvené angličtiny. Uvolněná atmosféra vede ke stimulaci mladých studentů, dodává jim pocit sebevědomí, což přispívá k pozitivnímu přístupu ke studiu cizího jazyka.
Výzvy, kterým děti při začínání s angličtinou čelí
Jak začít s angličtinou v raném věku a vyvarovat se obvyklým výzvám?
Znuděnost tradičními metodami učení
Pokud rodič pro dítě nezvolí poutavý způsob výuky, může se připravit na znuděný dětský obličej, což může vyústit v naprostý nezájem o jazyk jako takový. Hravé formy učení, sledování pohádek nebo počítačové hry děti k učení angličtiny povzbudí.
Nedostatečná interakce s rodilým mluvčím
Zvolte lekce s rodilými mluvčími nebo pouštějte dětem filmy a pohádky v původním znění. Děti si tak zlepší výslovnost, akcent, schopnost rozumět i naslouchat.
Nedostatek času na pravidelné procvičování
Docházení na kurzy je časově náročné, proto se on-line lekce nabízejí jako skvělé řešení, jak děti mohou začít s angličtinou a pravidelně ji procvičovat.
Ostych začít mluvit
Zajistěte dětem prostředí, ve kterém se budou cítit pohodlně a sebevědomě. Ideální jsou lekce uzpůsobené na míru, individuální nebo v malé skupince, a opět nejlépe s rodilým mluvčím, který zábavnou formou zajistí, aby konverzace plynula přirozeně a bez zbytečného tlaku.
Všem výzvám Novakid cíleně předchází. Učit se anglicky s naší on-line školou je pro děti snadné, protože nabízíme uzpůsobené lekce pro děti od 4 do 12 let všech úrovní jazykových znalostí. Nemusíte tedy trávit čas vybíráním speciálního kurzu nebo metody, individuální formát lekcí na Novakid se zaměřuje na různé zájmy a cíle každého studenta, což efektivně napomáhá učení angličtiny a rozvíjet zájem o jazyk. První lekce je na Novakid naprosto zdarma. Probíhá s vysoce kvalifikovanými rodilými a mladí studenti mají přístup ke všem zábavných studijním materiálům.
Zdroj: Early foreign language learning: Implementation of a project in a game –based context, The Routledge Handbook of Teaching English to Young Learners.